Tuesday, July 23

sabah jatuh hati 5

enam julai dua ribu tiga belas

satu tarikh mencatat memori.konvokesyen pertama

penantian selama tiga tahun.alhamdulillah aku selamat di commision kan (kesat air mata*)

pagi tu aku bangun agak awal sedikit.bersiap dengan no1 perlu kesabaran tinggi.maklum la hari ni kan hari aku.mesti nak jadi terbaik.sambil tengok cermin,tatap muka sendiri.macam nak baaling penumbuk pun ada tak percaya woo

pagi yang indah.rezeki cuaca tak panas seperti selalu.redup dengan angin tiup lembut.jantung time tu da macam apa.macam ada pertandingan perbarisan je.beratur sepanjang yang boleh.keluarga merata-rata.semua datang dari jauh nak tengok upacara agung.dikelilingi dengan asykar pelbagai rupa.pelbagai pingat di dada.pelbagai pangkat di bahu.

asal orang lalu je nak amik gambar.well femes sat. (i is perasan*)

perbarisan masuk padang bermula.
aku doa dalam hati moga ia dipermudahkan.cuak.teruja.gembira..perasaan bercampur baur
music di mainkan..perghh bunyinya da macam apa.bayang saja band yang iring pagi tu gabungan darat dan laut.mengikut info band paling besar dalam sejarah...fuuuh

menunggu ketibaan
cuaca redup.berangin.selalunya waktu cenggini peluh da bersepah kat muka.rezeki tak ada pagi ni.sejuk sampai aku menguap.
to be honest ketibaan pagi itu agak lama dari latihan selalunya.ketibaan yang Timbalan Yang di-Pertuan Agong dinanti dengan penuh sabar.

pemeriksaan barisan
ketibaan yang dinanti selesai.Yang di-Pertua sudah naik kenderaan untuk pemeriksaan.ok muka kena serius terus pandang hadapan.time Sultan lalu depan mata aku usha pelan-pelan.perghh pertama kali nampak Sultan.real dan dekat.kacaknya... (batak sebentar*)

berjalan lalu
apabila parade komandan memberi arahan ke kanan pusing,saat paling mendebarkan sudah tiba.padang kawad...fuuh penuh sekeliling dengan manusia.sepanjang kami berjalan dan lintas lalu,aku dengar aku suara keluarga memberi ucapan tahniah kepada kami.setiap penjuru kami lalu pasti ada kata semangat.aku duduk paling tepi sure la dengar time tu memang terharu.tapi aku jalan dengan penuh serius dan aku bayang seperti tiada orang di sana.well kalau kau lihat keluarga yang ada mahu tak gugup jantung.itu la muka paling serius pernah aku buat.ini sangat rare sampai emak pun tak cam aku..sobsobsob

titah Tuanku
"dengan ini beta tauliahkan pegawai muda..." (akuissebak*)
tipu la siapa yang tak duduk dalm baris pasti akan tachink dengan titah itu
nak kata sedih ke..gembira ke..entah la.cuma aku tak sangka aku mampu bertahan. (tepuk bahu*)

keluar medan
satu lagi moment sedih dalam perbarisan ini.jurulatih yang ajar aku selama ini memberi penghormatan pertama diiringi lagu perpisahan..perghh segala ilmu di curah,segala pengalaman di beri aku akan pahat dalam hati.

aku duduk di barisan belakang,bila keluar medan aku berada paling tepi dekat dengan grand stage..fuuh flash kamera bersepah-sepah.da macam artis pun ada.ucapan tahniah dari keluarga tak putus-putus aku dengar.another moment yang tak tergambar.
konvo bulan september belum tentu aku rasa semua ini

masa berlari ke dewn watikah...

No comments:

Post a Comment