Sunday, July 29

ke duakosong kali

27070800H2012

misi letak alat di cawangan aku berintern sudah tamat masa sendiri.ia di teruskan pula untuk projek suhail.misinya masih sama,cuma di cawangan berbeza.aku yang tak malu ni siap tanya pada enWan apakah boleh aku ikut sekali..maklum aku tak punya kenderaan.boleh jadi mereka mahu saja p dengan motosikal...lalu aku dapat follow depa dengan kereta enMalik.boleh jugak aku compare environment building baru dengan building lama macam mana.

pulang dari letak alat aku lihat satu kumpulan sedang busy dengan projeknya.mujur yang mengelola depa aku kenal.maka sikap ramah terlampau buat aku tegur enNIR (maaf lupa nama sebenar).kata enNIR mereka sedang detect level radiation dari pencawang radio atau telefon.kau pun tahu bahawa pencawang ini punya bahaya tersendiri.
sufi agak terkasima bilamana aku boleh kenal enNIR walhal kami bukan dari department yang sama.
normal la,bila kau harus letak alat di lokasi sekitar ni,kau tends berjumpa staff-staff ini.hehe

selesai letak alat,kami pulang dan aku meneruskan kerja transfer data.gara-gara terlalu focus,hampir tak sedar waktu rehat sudah hampir..sedang aku focus,tetiba enFoxtrot datang bertanya soal SOP sampling itu hari..adeyh aku baru buat half-way.kerja yang dok buat ni pun sedang dalam proses.belum lagi masuk analisa data.mujur isnin depan enFoxtrot tiada.katanya ke Gembeng untuk visit.

tepat jam 1215H,aku cabut.dengan kerja tak siap lagi,aku tak kisah...yang penting mahu balik dulu tenang fikiran cari ilham.kata enFoxtrot ada meeting soal next projek jam 3 petang.

gara-gara risau pertemuan dengan drSyafie jam 3 petang ni,aku pulang awal ke office.namun biasa la manusia bila berjanj,jarang di tepati..lebih kurang 3setengah ke atas baru enFoxtrot datang and bawa kitaorang p B13 untuk meeting di sana.menimba ilmu dari drSyafie memang saat indah.umpama mendengar kuliah seperti selalunya.penerangan yang diberikan cukup terperinci.projek kami mencari residual dose dari cip TLD.untuk preparationnya aku sudah tahu,tapi baru sekarang pelajari konsepnya.kasihan pada sufi dan suhail.kelewatan mereka masuk buat mereka terkapai-kapai barangkali.

konsepnya lebih kepada fizik dan statistic.ilmu di zaman kolej dan yang aku pelajari di sekolah harus di recall semula.walaupun ini projek sufi,tapi pendedahan diberi pada aku dan suhail juga.menarik untuk dipelajari kerana aplikasinya meluas.

ringkasnya TLD ni kau guna untuk detect berapa banyak radiation yang terhasil di satu area tu.tapi akan ada limitnya.bila level charge sudah tahap tepu,ia akan dibawa untuk di uji.biasanya ia di placed selama sebulan di satu lokasi.setelah itu absorbtion dose akan di ambil kira.proses nya agak rumit dan leceh.maklum la saiznya 5mmx1mmx5mm.ko bayang la kecil tak kecilnya.
selain tu kau boleh apply untuk kaji barang purba.dalam konsep fizik half-life untuk setiap elemnt adalah berbeza.maka penggunaan TLD boleh mendetect level absorbtionnya.ia sedikit pening since aku baru belaja soal ini baru lagi...huhu
kalau tidak ada arah melintang next week ia bermula.dalam masa singkat ini semoga semua berjalan lancar.

pertemuaan yang agak lama.tamat pula lebih dari jam 5.pulang saja ke office aku terus pack barang,shut down pc dan pulang.kalau nak suruh sambung kerja lain tu memang tunggu next week je la.

No comments:

Post a Comment